ساختن فيلم براي عدالت هزينه‌هاي زيادي دارد

ساختن فيلم براي عدالت هزينه‌هاي زيادي دارد

خبرنامه دانشجويان ايران نوشت: مقوله عدالت در طول دولت سازندگي چنان به فراموشي سپرده شد كه مستضعفين جامعه از سوي دولتمردان، قشر آسيب پذير نام گرفتند و شوربختانه‌تر آنكه اين امر در دولت اصلاحات نابود شد و ولي نعمتان امام و انقلاب از سير مستضعف به قشر قابلمه به دست نزول پيدا كردند.

هرچند سينما و مطبوعات نقش عمده‌اي در استقرار گفتمان آزادي اصلاحاتيون و نابودي گفتمان عدالت داشتند، اما با آغاز دولت نهم حتي يك فيلم سينمايي براي عدالت ساخته نشده است.

مسعود ده‌نمكي سازنده پرفروش ترين فيلم تاريخ سينمايي ايران، كارگرداني است كه در آثار خود سعي دارد اين مفهوم را به تصوير بكشد، به گفت‌وگو با خبرنامه دانشجويان ايران نشست كه متن آن به شرح زير است:

* آقاي ده‌نمكي در سينماي ما گفتمان امام و انقلاب چه جايگاهي دارد و اصولاً اين گفتمان را چه طور بايد در فيلم‌ها جاري كرد؟

مسعود ده‌نمكي: در سطح كلان‌تر، گفتمان امام و انقلاب را بايد در تمام حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي و استراتژي‌هاي نظام و برنامه‌هاي بلند مدتش بررسي كرد كه سينما هم جزئي از آن است و تا اين رويكرد در سطح كلان مهندسي كشور نباشد در سطح خرد هم ما بازخورد آن را نخواهيم داشت و در اينصورت برآيند كلي هم نمي تواند محسوب شود.

تعريفي كه امام از هنر متعهد دارد هنريست كه به نظر بنده جنگ فقر و غنا و دفاع مظلوم در مقابل ظالم باشد و اينكه اين هنر مطالبه‌گر و پرسش‌گر شرط اولش اين است كه كسي كه پشت اين نگاه قرار مي گيرد بايد باور به اين انديشه‌ها داشته باشد، شما نمي‌توانيد از كساني كه اين باور را ندارند يا از اين باورها عبور كرده اند توقع خروجي مناسبي داشته باشيد.

من فكر مي‌كنم كه در تربيت نيروها و تبيين سياست‌هاي كلي براي توليد آثار نمايشي بايد اين رويكردها مدنظر قرار بگيرد و از نيروهايي استفاده شود كه در اين حوزه‌ها باور خودشان را حفظ كرده‌اند و نمي شود با كار سفارشي توقع كار ارزشي را داشته باشيم.

* با توجه به اينكه مستضعف كسي است كه استعدادهاي خود را به علت وجود ظالم نتوانسته است شكوفا كند، آيا آقاي ده‌نمكي مي‌خواهد كه مفهوم مستضعف را در آثار خود به تصوير بكشد؟

مسعود ده‌نمكي: خوب در كارهاي بنده از جمله فقر و فحشا، كدام پيروزي كدام استقلال، دارا و ندار تقريباً روتين گفتمان حاكم بحث مستضعفين جامعه و مطالبه عدالت است.

* با توجه به اينكه دهه چهارم انقلاب اسلامي از سوي مقام معظم رهبري، دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است، چرا سينماگران ما به اين عرصه وارد نمي شوند؟

مسعود ده‌نمكي: اين حوزه، حوزه پر خطري است و براي عدالت نوشتن، سرودن و فيلم ساختن حواشي و هزينه‌هاي زيادي دارد و هر كسي تاب پرداختن اين هزينه‌ها را ندارد.

فعاليت در اين حوزه يك نوع مجاهدت است و اين جهاد يك باور اعتقادي را مي خواهد كه در همه نيست و معمولاً هم براي اين جور مبارزه نه تنها كسي شما را تشويق نمي كند بلكه معمولاً هم توسط مسئولين پوشش داده نمي شود.

* ديدگاهي بين جريان ارزشي كشور وجود داشت كه اين نگاه البته از سوي برخي نامحرمان نيز تقويت مي شد كه اساسا بچه حزب اللهي ها نمي توانند كار هنري و سينمايي بكنند! اما ديديم كه فيلمي كه توسط يكي از افراد جبهه انقلاب ساخته شد و توانست عنوان پرفروش ترين فيلم تاريخ انقلاب ايران را به خودش اختصاص دهد. با توجه به اين مسأله اصولاً نگاه شما به اين كه چرا بچه حزب اللهي ها به حوزه هنر يك مقداري سخت وارد مي‌شوند، چيست؟ و كلاً بايدها و نبايدها ي ورود بچه حزب اللهي ها به اين عرصه چيست؟

مسعود ده‌نمكي: بچه حزب اللهي‌ها وارد مي‌شوند اما حزب اللهي ماندنشان شرط است، در واقع به سينما مي‌آيند و سينمايي مي‌شوند همچون زمان جنگ كه خيلي‌ها به جبهه نمي‌آمدند و تازه از آنهايي هم كه مي‌آمدند همه نمي‌ماندند و اگر هم مي‌ماندند همه روي ميدان مين نمي‌رفتند.

در حوزه هنر هم به هر حال عده‌اي هستند كه سد معبر مي گذارند تا ديگران از آنها رد شوند.

* آقاي ده‌نمكي از اخراجي‌هاي3 چه خبر؟ اين فيلم تا كجا پيش رفته و آيا موانعي در سر راه خود دارد؟
مسعود ده‌نمكي: اخراجي هاي 3 در مرحله پيش توليد هست و فقط مي‌توانم بگويم كه سخت است.

* با توجه به اينكه در عرصه دفاع مقدس الآن آثاري را داريم كه آنهايي كه در جبهه بوده اند، مي گويند ما همچين چيزهايي را در جبهه ها نمي ديديم. رويكرد درست در سينماي دفاع مقدس چيست؟ و الآن جوان هاي ما از دفاع مقدس چه چيزي را بايد روي پرده سينما ببينند؟
مسعود ده‌نمكي: آنچه را كه بوده ببينند، در اينصورت ديگر احتياجي به تخيل ندارند ولي متأسفانه كساني دارند امروز حرف مي‌زنند كه سينماي جنگ چگونه بايد باشد كه خيلي از آنها در جنگ نبوده‌اند و سابقه‌شان در سينماي جنگ بيشتر از جبهه است و مدعي هم هستند كه جنگ اين طور بوده يا نبوده!

حتي بخشي از اينها مضمون ضد جنگ دارد يعني صورت و سيرت جنگ دارد تحريف مي‌شود و متأسفانه به اسم سينماي جنگ هم صورت مي‌پذيرد.

گله گذاری پزشکان از ده نمکی

 گله گذاری پزشکان از ده نمکی

مسعود ده‌نمكي كه در ساخت فيلم‌هاي سينمايي «اخراجي‌ها 1» و «اخراجي‌ها 2» با اكبر عبدي همكاري داشته است، پس از بستري شدن او در بيمارستان مطلبي نوشته كه متن كامل آن در ادامه مي‌آيد:
شب گذشته اكبر عبدي در يكي از كلينيك هاي تهران بستري شد.به علت سابقه بيماري قند شنيدن اين خبر در اين چند ماه جاي تعجب نداشت اما همين كه پايم به كلينيك رسيد و با اتاق ورود ممنوع مواجه شدم، متوجه شدم كه يك مقدار قضيه جدي‌تر از دفعات قبل است.كادر درماني و مديريت كلينيك با جان و دل در تلاش بودند تا اين مشكل را مديريت كنند. از همه نگران‌تر مادر اكبر عبدي بود كه با چشماني نگران مراحل درمان و دستورات پزشكان را دنبال مي‌كرد. مثل هميشه با ورودم به اتاق گل از گل عمو اكبر شكفت. پزشكان هم با ديدن من شروع كردند به گله‌گذاري كه ايشان سرمايه ملي ماست و نبايد اين مشكل را سر سري بگيرد، اما آقاي عبدي زير بار نمي‌رود و مي‌خواهد در خانه و يا در همين كلينيك تحت درمان قرار بگيرد. وقتي مدير و كادر درماني حرفهايشان تمام شد تازه متوجه عمق مشكل شدم و اينكه ديشب چه خطري از بيخ گوش ايشان رد شده است. با اصرار ما قرار شد همين امشب به يك بيمارستان مجهزتر منتقل شود و ديشب دور هم بدون شيريني پنجاه سالگي اكبر عبدي را در بيمارستان تبريك گفتيم.
ده نمكي در ادامه مطلب خود آورده است: اكبر عبدي چند ويژگي دارد. او بيشتر به برادر شهيد بودن خودش افتخار مي‌كند و هميشه مهمترين قسم‌اش به روح برادر شهيدش است. اكبر عبدي از آن دست بازيگراني است كه خاطرات نوجواني نسل ما را زنده مي كند. او همان بازيگري است كه هميشه مدرسه‌اش دير مي شد!!!.
اكبر عبدي با بازي در فيلم مادر و هنرپيشه و فيلم‌هاي ديگر بهترين بازي‌هايش را ارائه داد و با بازي در دو فيلم اخراجي‌هاي1 و 2 بهترين و محبوب‌ترين بازيگر منتخب مردم در نظر سنجي‌ها بود. اكبر عبدي حقش در سينماي ايران هيچ وقت ادا نشد و باندبازي و چيزهاي ديگر نگذاشت جز در نظر مردم جلوه كند.
اكبر عبدي پديده بازيگري دهه‌هاي اخير ايران است و وجه تمايز او با ديگر بازيگران اين است كه او مكتب نرفته استاد بازيگري شد و به قول برخي كارگردانان قديمي سينماي ايران او نابغه است و بازيگري در خون اوست. علي رغم اينكه تحصيلات آكادميك ندارد اما با تجربه و هوشي كه دارد همه را شگفت زده مي‌كند. فقط كافي است متن را يكبار برايش بخواني بدون تمرين و در يك برداشت همه ديالوگ‌ها را از حفظ اجرا مي‌كند. در دو تجربه قبلي پشت صحنه‌هاي بياد ماندني از او دارم. هر وقت با بي‌مهري‌ها مواجه مي‌شدم، دلداري‌ام مي‌داد و مي‌گفت: درد بي‌درمان رفقاي ما حسادت و تنگ نظري است.
شايد كسي نداند كه علي‌رغم عدم ورودش به مسائل سياسي، از مطلع‌ترين افراد در زمينه مناسبات سياسي، تحولات منطقه‌اي و جهاني است و ريز اخبار كشور و جهان را دنبال مي‌كند و با زباني ساده تحليل‌هاي عميقي ارائه مي‌كند. شايد هنوز هم با اين نوشته حق قدر و منزلت و توانمندي «اكبر عبدي» ادا نشده باشد، اما تاريخ سينماي ما درباره او قضاوتي واقعي خواهد كرد، حتي اگر ديگران نخواهند.

پرستار ویژه اکبر عبدی می گوید:

ايشان امروز به بيمارستان آتيه منتقل شده و در يك اتاق خصوصي بستري است.
وي ادامه داد: رگ‌هاي عمقي پاي راست آقاي عبدي لخته خون توليد مي‌كند كه در حال حاضر تحت نظر پزشك در حال رفع اين مشكل ايشان هستيم.
وي اظهارداشت: آقاي عبدي به خاطر ابتلا به بيماري ديابت تحت نظر قسمت قلب و همچنين غدد بيمارستان نيز هست و در حال حاضر در وضعيت بي‌هوش و هوشيار به سر مي‌برد.
پرستار اكبر عبدي در بيمارستان آتيه تهران، نداشتن روحيه را مشكل اصلي اكبر عبدي دانست و تصريح كرد:‌ ارتباط ايشان با اطراف خوب است و فقط حالت خواب و بيدار دارد، مشكل اصلي اين هنرمند كه عمري ديگران را خندانده اين است كه از روحيه پاييني برخوردار است و ترجيح مي‌دهد تنها در اتاقش باشد تا اينكه با ديگران ارتباط برقرار كند. مشكل ايشان به اصطلاح دپرسي است.

برای این هنرمند ارزنده کشور ارزوی سلامتی می کنیم.

لطفا برای اقای اکبر عبدی عزیز از ته دل دعا کنید.

واقعا حیف هست این بزرگواران سرمایه های کشور هستند.

قرارداد توليد بازي «اخراجي‌ها» هنوز پيگيري نشده است

قرارداد توليد بازي «اخراجي‌ها» هنوز پيگيري نشده است

قرارداد توليد بازي «اخراجي ها دو سال پيش بسته شده است اما هنوز پيگيري جدي از سوي شركت طرف قرارداد صورت نگرفته است.
تهيه كننده فيلم اخراجي‌ها، با بيان اينكه اين گونه كارها در پيشرفت سينماي كشور بسيار موثر است، ادامه داد: البته بايد شرايط انجام اين گونه فعاليت‌ها مهيا باشد كه متاسفانه در كشور ما اين گونه فرصت‌ها بسيار اندك فراهم مي شود.
كاسه‌ساز همچنين درباره ساخت بازي رايانه‌اي فيلم «كارناوال مرگ» گفت: پيشنهادي درباره اين فيلم نداشته ام، اما در صورت بودن زمينه آمادگي همكاري داريم.
وي با اشاره به تعامل عرصه سينما و بازي‌هاي رايانه اي گفت: در حال حاضر در اغلب كشورهاي صاحب سبك در سينما و بازي رايانه‌اي، يا فيلم‌ها بر اساس بازي و يا بازي‌ها بر اساس داستان فيلم‌ها ساخته مي‌شوند كه همين امر موجب پيشرفت روز افزون اين دو حوزه در آن كشورها شده است.
كاسه‌ساز همچنين با اشاره به تاثير تعامل سينما و بازي رايانه‌اي بر اقتصاد اين دو حوزه افزود: به دليل اين كه تاكنون تجربه‌اي در عرصه يادشده وجود نداشته است، اكثر تهيه كنندگان و كارگردانان براي ورود به بازي‌هاي رايانه‌اي تلاش نمي‌كنند.
اين تهيه كننده گفت: اگر تجارب درعرصه سينما و بازي افزايش يابد، به طور حتم علاقه‌ها براي فعاليت نيز بيشتر مي‌شود و از لحاظ اقتصادي نيز شرايط بهتري به وجود مي‌آيد.
تهيه كننده مجموعه «شيخ بهايي» همچنين با اشاره به برگزاري نخستين نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي افزود: برگزاري چنين جشنواره و نمايشگاه‌هايي بي‌تأثير نيست و مي‌تواند در شناساندن توليدات داخلي بازي‌هاي رايانه‌اي به مردم و مخاطبان اصلي اين حوزه يعني كودكان و نوجوانان مؤثر باشد.
برگزاري جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي در بازاريابي براي گيم‌هاي ايراني بسيار مؤثر است. در اغلب كشورهاي دنيا، تبليغات و بازار‌يابي‌ها در جشنواره‌هاي اينچنيني صورت مي‌گيرد.
تهيه‌كننده فيلم سينمايي «اخراجي‌ها»، يادآور شد: از ديگر كاربردهاي جشنواره‌هايي مانند جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي، شناسايي فرصت‌ها و تهديدهاي موجود است كه در رشد و توسعه بازي‌هاي رايانه‌اي توليد داخل بسيار مفيد و مؤثر است.

گاه نامه

گاه نامه

انسان ها را به چهار دسته می توان تقسیم کرد.

دسته اول
آنانی که وقتی هستند هستند ، وقتی که نیستند هم نیستند.
عمده آدم‌ها حضورشان مبتنی به فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آن‌هاست که قابل فهم می‌شوند. بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.

 

دسته دوم
آنانی که وقتی هستند نیستند ، وقتی که نیستند هم نیستند.
مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هویت شان را به ازای چیزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصیت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آیند. مرده و زنده‌شان یکی است.

 

دسته سوم
آنانی که وقتی هستند هستند ، وقتی که نیستند هم هستند.
آدم‌های معتبر و با شخصیت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثیرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم.

دسته چهارم
آنانی که وقتی هستند نیستند ، وقتی که نیستند هستند.
شگفت‌انگیزترین آدم‌ها در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمی‌توانیم حضورشان را دریابیم، اما وقتی که از پیش ما می‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک می‌کنیم. باز می‌شناسیم. می‌فهمیم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما همیشه عاشق این آدم‌ها هستیم. هزار حرف داریم برایشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گیریم قفل بر زبانمان می‌زنند. اختیار از ما سلب می‌شود. سکوت می‌کنیم و غرقه در حضور آنان مست می‌شویم و درست در زمانی که می‌روند یادمان می‌آید که چه حرف‌ها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد این‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

يك فيلمساز هلندي پشت‌صحنه «اخراجي‌ها3» را مي‌سازد

چرا تلویزیون هلند مشتاق ساخت برنامه ای درباره دفاع مقدس ایران است؟؟

يك تهيه كننده و پژوهشگر تلويزيون هلند در ديدار با «مسعود ده‌نمكي» از پروژه جديد تلويزيون هلند درباره واقعيت‌هاي دفاع مقدس خبر داده است.
گروهي به سرپرستي اين سينماگر هلندي قصد دارند مستندي شش اپيزودي درباره ايران بسازند و مسائلي از قبيل جوانان، فرهنگ، اقتصاد، توسعه، سياست، استقلال و از همه جالب‌تر دفاع مقدس از عناوين اين برنامه است.
ده‌نمكي در اين باره گفته است: «نوع نگاه اين گروه به دفاع مقدس نشان از اين داشت كه غربي ها تبليغات و عمليات رواني را كه در دوران جنگ عليه ايران انجام مي دادند بيشتر از همه خودشان باور كرده اند.علي رغم اينكه از جنگ ما حسين فهميده و شلمچه و بسيج همگاني دنياي استكبار عليه ايران را مي‌دانستند. همچنين سؤال آخرشان مرا به فكر واداشت. پژوهشگر اين سريال مي‌گفت: «ما شنيده‌ايم كه در زمان جنگ به رزمنده‌هاي ايراني همراه تجهيزات و مهمات، كليدي به نام كليد بهشت مي‌دادند. آيا ما مي‌توانيم نمونه‌اي از اين كليدها را داشته باشيم؟» وقتي با آنها از زبان تمثيل و استعاره حرف زدم، تازه متوجه شدند منظور از شربت شهادت و يا اينكه نماز كليد بهشت است، يعني چه! آنها طي مصاحبه‌هايي كه داشتند به اين نتيجه رسيده بودند كه «اخراجي‌ها» فاصله نسل امروز و نسل دوران جنگ را كم كرده و بيشتر مصاحبه‌شوندگان تلويزيون هلند در ايران معتقد بودند كه دفاع‌مقدس افتخاري ملي است و كاري به مناقشات سياسي ندارد. كارگردان برنامه مي‌گفت: برايش خيلي عجيب بود كه حرف و نگرش جوانان متفاوت‌پوش امروزي و بسياري از كساني كه در كنار مزار شهدا در بهشت زهرا مورد مصاحبه قرار گرفته بودند در مورد صدام و نفرت آنها از حاميان او شبيه هم بود. 
تلاش اين گروه براي تهيه گزارش از پشت‌صحنه‌هاي «اخراجي‌ها3» به زمان فيلمبرداري اين فيلم موكول شد.