ساختن فيلم براي عدالت هزينههاي زيادي دارد
ساختن فيلم براي عدالت هزينههاي زيادي دارد
خبرنامه دانشجويان ايران نوشت: مقوله عدالت در طول دولت سازندگي چنان به فراموشي سپرده شد كه مستضعفين جامعه از سوي دولتمردان، قشر آسيب پذير نام گرفتند و شوربختانهتر آنكه اين امر در دولت اصلاحات نابود شد و ولي نعمتان امام و انقلاب از سير مستضعف به قشر قابلمه به دست نزول پيدا كردند.
هرچند سينما و مطبوعات نقش عمدهاي در استقرار گفتمان آزادي اصلاحاتيون و نابودي گفتمان عدالت داشتند، اما با آغاز دولت نهم حتي يك فيلم سينمايي براي عدالت ساخته نشده است.
مسعود دهنمكي سازنده پرفروش ترين فيلم تاريخ سينمايي ايران، كارگرداني است كه در آثار خود سعي دارد اين مفهوم را به تصوير بكشد، به گفتوگو با خبرنامه دانشجويان ايران نشست كه متن آن به شرح زير است:
* آقاي دهنمكي در سينماي ما گفتمان امام و انقلاب چه جايگاهي دارد و اصولاً اين گفتمان را چه طور بايد در فيلمها جاري كرد؟
مسعود دهنمكي: در سطح كلانتر، گفتمان امام و انقلاب را بايد در تمام حوزههاي سياسي، فرهنگي و استراتژيهاي نظام و برنامههاي بلند مدتش بررسي كرد كه سينما هم جزئي از آن است و تا اين رويكرد در سطح كلان مهندسي كشور نباشد در سطح خرد هم ما بازخورد آن را نخواهيم داشت و در اينصورت برآيند كلي هم نمي تواند محسوب شود.
تعريفي كه امام از هنر متعهد دارد هنريست كه به نظر بنده جنگ فقر و غنا و دفاع مظلوم در مقابل ظالم باشد و اينكه اين هنر مطالبهگر و پرسشگر شرط اولش اين است كه كسي كه پشت اين نگاه قرار مي گيرد بايد باور به اين انديشهها داشته باشد، شما نميتوانيد از كساني كه اين باور را ندارند يا از اين باورها عبور كرده اند توقع خروجي مناسبي داشته باشيد.
من فكر ميكنم كه در تربيت نيروها و تبيين سياستهاي كلي براي توليد آثار نمايشي بايد اين رويكردها مدنظر قرار بگيرد و از نيروهايي استفاده شود كه در اين حوزهها باور خودشان را حفظ كردهاند و نمي شود با كار سفارشي توقع كار ارزشي را داشته باشيم.
* با توجه به اينكه مستضعف كسي است كه استعدادهاي خود را به علت وجود ظالم نتوانسته است شكوفا كند، آيا آقاي دهنمكي ميخواهد كه مفهوم مستضعف را در آثار خود به تصوير بكشد؟
مسعود دهنمكي: خوب در كارهاي بنده از جمله فقر و فحشا، كدام پيروزي كدام استقلال، دارا و ندار تقريباً روتين گفتمان حاكم بحث مستضعفين جامعه و مطالبه عدالت است.
* با توجه به اينكه دهه چهارم انقلاب اسلامي از سوي مقام معظم رهبري، دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است، چرا سينماگران ما به اين عرصه وارد نمي شوند؟
مسعود دهنمكي: اين حوزه، حوزه پر خطري است و براي عدالت نوشتن، سرودن و فيلم ساختن حواشي و هزينههاي زيادي دارد و هر كسي تاب پرداختن اين هزينهها را ندارد.
فعاليت در اين حوزه يك نوع مجاهدت است و اين جهاد يك باور اعتقادي را مي خواهد كه در همه نيست و معمولاً هم براي اين جور مبارزه نه تنها كسي شما را تشويق نمي كند بلكه معمولاً هم توسط مسئولين پوشش داده نمي شود.
* ديدگاهي بين جريان ارزشي كشور وجود داشت كه اين نگاه البته از سوي برخي نامحرمان نيز تقويت مي شد كه اساسا بچه حزب اللهي ها نمي توانند كار هنري و سينمايي بكنند! اما ديديم كه فيلمي كه توسط يكي از افراد جبهه انقلاب ساخته شد و توانست عنوان پرفروش ترين فيلم تاريخ انقلاب ايران را به خودش اختصاص دهد. با توجه به اين مسأله اصولاً نگاه شما به اين كه چرا بچه حزب اللهي ها به حوزه هنر يك مقداري سخت وارد ميشوند، چيست؟ و كلاً بايدها و نبايدها ي ورود بچه حزب اللهي ها به اين عرصه چيست؟
مسعود دهنمكي: بچه حزب اللهيها وارد ميشوند اما حزب اللهي ماندنشان شرط است، در واقع به سينما ميآيند و سينمايي ميشوند همچون زمان جنگ كه خيليها به جبهه نميآمدند و تازه از آنهايي هم كه ميآمدند همه نميماندند و اگر هم ميماندند همه روي ميدان مين نميرفتند.
در حوزه هنر هم به هر حال عدهاي هستند كه سد معبر مي گذارند تا ديگران از آنها رد شوند.
* آقاي دهنمكي از اخراجيهاي3 چه خبر؟ اين فيلم تا كجا پيش رفته و آيا موانعي در سر راه خود دارد؟
مسعود دهنمكي: اخراجي هاي 3 در مرحله پيش توليد هست و فقط ميتوانم بگويم كه سخت است.
* با توجه به اينكه در عرصه دفاع مقدس الآن آثاري را داريم كه آنهايي كه در جبهه بوده اند، مي گويند ما همچين چيزهايي را در جبهه ها نمي ديديم. رويكرد درست در سينماي دفاع مقدس چيست؟ و الآن جوان هاي ما از دفاع مقدس چه چيزي را بايد روي پرده سينما ببينند؟
مسعود دهنمكي: آنچه را كه بوده ببينند، در اينصورت ديگر احتياجي به تخيل ندارند ولي متأسفانه كساني دارند امروز حرف ميزنند كه سينماي جنگ چگونه بايد باشد كه خيلي از آنها در جنگ نبودهاند و سابقهشان در سينماي جنگ بيشتر از جبهه است و مدعي هم هستند كه جنگ اين طور بوده يا نبوده!
حتي بخشي از اينها مضمون ضد جنگ دارد يعني صورت و سيرت جنگ دارد تحريف ميشود و متأسفانه به اسم سينماي جنگ هم صورت ميپذيرد.